barn av sin tid

Det var bättre förr, sägs det.
Åtminstone säger gamla det.

Claes Eriksson säger, "Det är inte tiderna som blir sämre och sämre, det är dom äldre som blir sämre och sämre".

Imorgon har jag tenta. Då ska jag sitta och berätta vad en massa gubbar tror och tänkte för niohundra år sedan.

Vad har det att göra med att "det var bättre förr"?
Jo, jag undrar om det faktiskt inte var lite bättre förr, med vissa saker i alla fall.

Förr lärde man sig det man behövde kunna. Sedan gjorde man det som behövdes bli gjort.

Det tycker jag låter logiskt. Men så tänker man inte längre.

Idag lär man sig det som står i studieplanen. Men varför man ska kunna det, det får man aldrig lära sig.

Det är ett barn av sin tid, att allt ska formuleras och göras så krångligt att ingen förstår. Då förstår vi att det är avancerat. Och avancerat betyder väl bra, eller?



  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0