Terräng-sm-banan

Idag drog jag och Andreas "Cross-Country-Endurance-Fightingface-mannen" Åhwall till Cloetta Center. 
Hockey? Nej.
Träning? Givetvis.
På nästa års terräng-sm bana? Ja.

En vidsträckt vattentung gräsyta med en lätt böljande kupering låg framför våra fötter. Åhwall var som en kalv på grönbete när han drog på sig sina för dagen nya terräng-tävlings-skor (Inov8 190) - uppskattad storlek: 52 ½. 

Stora fötter ger bra bra frånskjut - som simmarna säger.

Vi startade passen just när det började skymma (15.58 WTF!). 6,5,4,3,2,1 min hade vi framför oss. 

Jag sprang så fort benen bar mig. Kalven på grönbete försvann i samma i samma takt som solen just gjort. 

Under en vila halvvägs in i passet stånkar jag nått i stil med
Det är förbannat tungsprunget i det blöta gräset
Åhwall svarar
Om det bara blir sprunget några lopp så det blir lerigt kan det bli riktigt bra


Kommentar om banan

99,8 % gräs. Övriga underlag är vägövergångar som troligen kommer täckas med någon form av spikskovänlig matta. När snön har smält och vårregnet dragit över kommer banan vara fruktansvärt vattentung.

Kuperingen är med TSM-mått mätt fånig, men med det tunga underlaget kommer banan bli tillräckligt utslagsgivande i alla fall, enligt min bedömning. Banan slingrar sig upp och ner för några ca 5-10m höga kullar, men uppförsbacke följs direkt av nedförslöpa och backarna är aldrig mer än 20m långa, dock ganska branta.

Träningstips

Skippa backträningen och tillbringa våren i en mjuk mosse istället.  

Kanon & Kalkon

Kanonen blir givetvis Åhwall som kommer njuta av varje meter på det sviktande underlaget. Skatås-imperiet får inte slarva med träningen om dom vill kunna utmana Trollhättan-traktorn på Senior-4:an!

Kalkonen (utan att jag vill göra mig skyldig till några personangrepp) blir Emil Kiprop Blomberg som med cowboyhatt landar på Linköpingsflygplats i Anders Olssons privata Boing 747, direkt från soldränkta Texas. I den östgötska duggregnet trivs inte skönlöpande spänstfenomenet Blomman, som helst vill ha amerikanskt armerad betong under fötterna. (Trondheim är inget ställe han åker till igen)

 

 


 


Kommentarer
Postat av: Sjöblom

Haha, shit va roligt du skriver!

2011-11-24 @ 20:17:09
Postat av: Durre

Känns som att Olaussons mosse-nerv smygit sig in i träningstipset!

2011-11-25 @ 13:28:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0