2011 - "det blir inte alltid som man tänkt sig"

Med EN tävling kvar detta är tänkte jag ge mig i kast med en liten årssammanfattning och utvärdering av tävlingssäsongen.

Jag tar det i kronologisk ordning

Januari

Minns att jag på nyårsdagen ger mig ut på en liten jogg. Det var en mycket speciell jogg. Jag hade nämligen gått skadad och endast sprungit ett fåtal kilometer i en snötäckt mosse sedan slutet på augusti. Annars hade hösten bestått av ett par cykelpass i veckan och en ständig brottningsmatch med mina svåra motivationsproblem. Denna nyårsdag vill jag dock minnas att jag joggar utan smärta - ett stort steg framåt!

Ferbuari

Trots löjligt försiktig stegring i träningen är fötterna svaga efter 4månader utan löpning och andra skador avlöser varandra. Vill minnas att jag varvade distanslöpning/jogg med cykel och skidåkning. Konditionen är fullständigt usel. Har allvarliga tvivel på att jag någonsin kommer kunna stå med en nummerlapp på bröstet igen.

Mars

Köper en startplats i Vasaloppet. Bryter först staven i starten och sedan hela loppet i Evertsberg. Foten smärtar och verkar uppenbarligen inte ens palla skidåkning.. Ingen positiv upplevelse.

April

Lite varmare klimat gör nog gott för foten och jag börjar kunna springa en del. Kör lite tröskelpass/intervallpass med dom andra på löpargymnasiet. Min fysiska status är skrämmande dålig. Coach Liss tycker jag springer så dåligt att jag måste ha ett virus i kroppen.. Några blodprov senare kan vi konstatera: fullt frisk, men otränad.
Direkt efter terräng-SM åker vi dock på läger och då släpper det en aning. Dunkar helt sonika nästan in en 14-milavecka och känner mig efter det lite lättare i kroppen. Hoppet börjar återvända.  

Maj

Formen är upp och ner. Är dock inställd på att stå över bansäsongen, eftersom fötterna inte pallar lätta skor/spikskor. Tränar i övrigt på normalt.

Juni

Får ett par ilägg till spikskorna av en gubbe i Örebro. Provar ett banpass och beslutar att prova lite tävlingar också. Försöker mig på 5000 på sollentuna GP, bryter pga magproblem. Två tävlingar senare hade jag rumlat in på 9.09 på 3000mH och kvalat till JEM!!!


springer till mig en plats i JEM-truppen. Världsungdomsspelen.

Juli

Magproblemen fortsätter vilket förstör många kvalitétspass. Åkter till JEM i Tallin och får värmechock. Bryter igen, hamnar i en ambulans med en ispåse över pannan. Jävla skit.


Drog upp till fjällen och slickade såren efter JEM

Augusti

Satsar rubbet på SM 3000mH. Formen är mycket bättre än någonsin under sommaren. Springer dock som en kratta och joggar imål på en usel tid. Vad som gick fel vet jag inte. Antagligen var det nått mentalt spöke som härjade i Gävle den dagen.
Drar till JSM med målet att vinna 5000. Springer 1500 dagen innan - gör ett rätt bra lopp och blir två efter Elmar, inget att sura över. Dagen efter vaknar jag upp och är dundersjuk! Skit. Blir inget 5000-lopp och jag åker hem utan att ens ha startat i loppet som jag skulle vunnit. Är sjuk hela veckan men åker ändå med till NM i Köpenhamn. Blir lite bättre dagarna innan loppet, blir tvåa, efter Elmar (igen). Lärdom: spring inte 3000m hinder om du är sjuk - det kommer din kropp inte tycka om.

September

Tar en viloperiod. Är trött och besviken på bansäsongen. Gjorde två godkända insatser,  loppet där jag kvalade till JEM och Silverloppet på 1500 JSM - annars underpresterade jag kraftigt, blev sjuk eller fick värmeslag.
Börjar grundträna så smått. Det känns bra att träna på igen.

Oktober

Springer Hässelbyloppet på 32.28 - ett tecken på att grundträningen går som den ska.

November

Kvalar sedan till nordiska i terräng där jag - ja gissa - NATURLIGTVIS BLIR SJUK några dagar innan. Startar loppet men märker att det inte går och bryter. Årets fjärde DNF. Tänker att jag hatar löpning och att jag bara just därför ska börja springa ultralopp.

Har nu en tävling kvar som kan rädda upp säsongen. Ett terränglopp i Holland om två veckor. Känner att jag kan behöva en positiv avslutning på denna annars så fatala, katastrofala och rötna säsong. Hoppas att jag kan hålla mig frisk tills dess.

mvh Albin

PS: idag bokade jag och Staffan Ek biljetter till Malta i slutet på Januari. Skönt att komma bort och få träna på utan pannlampa och långkarlsonger.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0